• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Fråga om samlingslån

Erikox

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Juli 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej! Har funderar på ett samlingslån på cirka 150 000 men är osäker på om det är värt att söka.
Min uc score är 21,6 (mindre bra), årsinkomst 2022 280 000 och skulder på totalt 470 000 varav en kontokredit på 50 000. Har totalt 14 FF.
Min medsökande har ett betyg på 2,1 (bra) enligt kreddy, inga skulder men ingen deklarerad inkomst 2022 och låg deklarerad inkomst 2021 (runt 80 000) på grund av studier. Medsökanden jobbar dock nu med en lön på 24 000 och har jobbat i över 3 månader.
Är det ens värt att söka, lite osäker på hur det ser ut utan deklarerad inkomst?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Skulle inte söka. Försök köra med snöbollsmetoden. Och samtidigt försöka få ner räntan på befintliga lån. Du har redan alldeles för många ff.
Gör en budget baserad på inkomsten och utgifter. Se till att den går ihop även om du måste snåla. Amortera extra så mycket du kan.
Tycker det är fruktansvärt att man kan få låna så mycket på så liten inkomst. Det finns liksom inga marginaler.
Lycka till!
 

Erikox

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Juli 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Skulle inte söka. Försök köra med snöbollsmetoden. Och samtidigt försöka få ner räntan på befintliga lån. Du har redan alldeles för många ff.
Gör en budget baserad på inkomsten och utgifter. Se till att den går ihop även om du måste snåla. Amortera extra så mycket du kan.
Tycker det är fruktansvärt att man kan få låna så mycket på så liten inkomst. Det finns liksom inga marginaler.
Lycka till!
Tack för svaret! Tanken var att få bort kontokrediten och mindre lån med hög ränta med samlingslånet men är alltså bättre att vänta ut FF och försöka amortera så mycket jag kan med snöbollsmetoden?
Tänkte om det fanns en chans att få samlingslån med våra förutsättningar så trodde jag spontant att det skulle vara bättre i och med sänkt ränta och att jag därmed skulle kunna amortera mer.
Ska även läsa på mer, har läst lite i förbifarten om att det kan vara lönsamt att släppa vissa mindre lån till inkasso men har inte riktigt förstått hur. Är i en position där jag kan amortera runt 25 000 i månaden just nu.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 266
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
282
Mottagna reaktioner
94
Poäng
266
Tror ni bör vänta med att försöka ett tag. Fokusera på de skulder ni har med lägst balans och amortera extra det ni kan.
Ni kan kanske höra med någon långivare hur er situation ser ut som ni gjort här, fast mer detaljerat. Då får ni nog en rimlig bedömning utan att de tar UC, hur era möjligheter ser ut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp